|
Middelburg, De Vleeshal |
Neem jouw ideeën, eigen (kunst)werk, foto’s of andere objecten mee
naar de Vleeshal. Zo luidt de oproep van architect Yona Friedman aan de
Middelburgers (inwoners, kunstenaars, ondernemers, studenten, kinderen en
anderen). De oorspronkelijke functie van
De Vleeshal komt volgens deze kunstenaars zo weer tot leven: een sociale
ontmoetingsplaats waar ideeën ontstaan en gedeeld worden. Dit thema spreekt mij
wel aan.
Speciaal voor De Vleeshal heeft Yona Friedman een ‘
museum
iconastase’ getekend. Jean-Baptiste Decavèle heeft deze tekening vertaald naar
een driedimensionale module van 500 metalen ringen, een ruimtelijke structuur
waarin kunstwerken gepresenteerd kunnen worden. Wat had ik dit graag opgebouwd
zien worden, het is een staaltje creatief vakmanschap. Medewerkers van het Zeeuwse Las-
en Constructiebedrijf J. van Belzen en het team van de Vleeshal hebben een mooie
‘klus’ geklaard bij de realisatie van dit artistieke project. De 500 ringen
zijn met ijzervlechtdraad en tape aan elkaar verbonden, de tijdelijkheid van de
verbinding is daarmee een belangrijk gegeven. In dit ‘museum iconastase’ is een
video geplaatst. We zien Yona Friedman die in zijn Parijse atelier zijn idee
over het uit ringen opgebouwd ruimtelijk frame uitlegt.
|
Yona Friedman: Architecture without building, 2012 |
Een ‘museum iconastase’,
wat wordt hiermee bedoeld? Het architectonische begrip iconostase refereert aan de wand van beelden die in een
(byzantijnse) kerk de scheiding vormt tussen altaarruimte en het schip. Op deze
wand zijn verschillende panelen met verscheidene iconen te vinden. Friedman
nodigt nu de Middelburgers uit om hedendaagse iconen zoals ‘beelden’ of
kunstwerken in zijn museum - de ruimtelijke structuur van 500 ringen – onder te brengen. Van elk voorwerp wordt een foto gemaakt, deze foto’s worden
wellicht basismateriaal voor een
toekomstig film- of fotocollageproject van Jean-Baptiste Decavèle. Inwoners die
iets komen brengen kunnen in een boek beschrijven wat ze inbrengen en waarom.
Verrassend is dat tijdens de tentoonstelling (tot 16 december) ook Jean-Baptiste Decavèle voorwerpen,
zoals kartonnen dozen, aan de structuur toevoegt, een kunstwerk zelf moet
gaandeweg veranderen is hun overtuiging.
Met Yona Friedman (Boedapest, 1923) haalt de Stichting
Beeldende Kunst Middelburg (SBKM) één van de belangrijkste denkers binnen de
architectuurgeschiedenis van de twintigste en eenentwintigste eeuw naar
Middelburg. Friedman schreef en illustreerde meer dan vijftig boeken over zijn
onderzoek naar architectuur, ecologie en taal. In een tijd waarin kwesties
op het gebied van stedelijkheid, mobiliteit, globalisering en migratie steeds
belangrijker werden, bedacht hij visionaire concepten als ’mobiele
architectuur’, de ‘ruimtelijke stad’ en ‘uitvoerbare Utopia’s’ die nog altijd
actueel zijn. Het toeval wil dat momenteel bij de 13de Architectuurbiënnale in Venetië verwante thema's volop in de belangstelling staan; niet de architecten en stedenbouwkundigen maar vooral de gebruikers staan centraal. Friedman is een architect die van mening is dat architecten eigenlijk
overbodig zijn. Men bouwt steden (iconen) voor de eeuwigheid, terwijl de werkelijkheid
het bestaan van de eeuwigheid steeds tegenspreekt. Zijn concept over Mobiele architectuur gaat uit van
constructies die het aardoppervlak op zo weinig mogelijk punten raken,
constructies die kunnen worden ontmanteld en verplaatst en altijd aangepast
kunnen worden aan de individuele gebruikers. Onderdelen van een huis als
bouwpakket bij een bouwmarkt kopen zou ideaal zijn, de individuele gebruiker kan dan inpluggen in een frame. Zijn focus op tijdelijke huisvesting
met een maximum aan flexibiliteit komt voort uit zijn compassie met dakloze
vluchtelingen waarmee hij werd geconfronteerd in Europa, Israël en Afrika. Friedman’s ideeën beperken zich niet tot de
architectuur. Zijn betrokkenheid is veel breder en behelst ook andere
vakgebieden zoals sociologie, economie, wiskunde, informatie-technologie,
urbanisme, beeldende kunst en film. Hij is daarbij altijd uitgegaan van principes die uiteindelijk leiden tot individuele vrijheid. Zijn opvattingen draagt hij voornamelijk uit d.m.v. manifesten, publicaties, colleges, tekeningen en maquettes..Er zijn slechts weinig ontwerpen van hem gerealiseerd. Sinds enkele jaren werkt Friedman samen
met Jean-Baptiste Decavèle (Grenobele, 1961),
met wie hij ideeën rondom architectuur, films, archieven, fotografie, voorstelling van
ruimtes en landschappen uitwisselt..
|
De Vleeshal, de kleurrijke vensters |
Naast de ingenieuze structuur van de 500 metalen
ringen zien we in De Vleeshal dat de vensters zijn bedekt met Yona Friedman’s
‘glas-in-lood’, gemaakt van tussen plexiglas
geklemde kleurige plastic tasjes. Ze laten het licht vrolijk gekleurd binnenvallen op de met elkaar verbonden stalen ringen.
Als bezoeker
ervaar ik een nieuwe verbinding: het subliem gefilterde kleurrijke licht gaat prachtig samen met de koele en stoere metalen constructie die nagenoeg
de gehele ruimte van De Vleeshal vult. Een bijzondere ervaring die fotografisch nauwelijks laat vastleggen.
Het uitgangspunt van
Architecture
without building is, volgens de tentoonstellingsbrochure, ‘te beginnen bij de inhoud’. Er is een behoefte om iets
te laten zien, er is een ruimte, een architectuur voor nodig.
Architecture without building wil
dienend zijn voor iets anders zonder zich aan te passen aan De Vleeshal.
Dienstbaar aan de Middelburgers. De tentoonstelling is tot 16 december te zien, op
deze laatste dag zal zichtbaar zijn welke ideeën de inwoners hebben aangeleverd.
Zelf wil ik, binnen de architectuur van dit blog, enkel beelden met mijn lezers
delen. Beelden van hoe mooi het in de Vleeshal kan zijn.
|
De Vleeshal: kunsten & nissen |
|
De Vleeshal, 2012 | | | |
|
De Vleeshal, beelden |
|
Detail venster Vleeshal, 2012 |
|
Detail venster De Vleeshal, 2012 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten