Het Veerse licht en het Veerse bos spelen een belangrijke rol in de onlangs geopende tentoonstelling Hart voor Veere: Michiel Paalvast en de collectie Bert Bakker. Gastcurator Michiel Paalvast (1976, Reimerswaal), hedendaags schilder in Veere, verantwoordelijk voor het concept en de vormgeving van de tentoonstelling, maakte een bijzondere installatie in het Zeeuws Museum te Middelburg. De wanden van de tentoonstellingsruimte zijn omgetoverd tot een groot abstract weergegeven Veers Bos. Onder en in het bladerdak van deze muurschildering zijn 36 werken uit de collectie Bert Bakker gepresenteerd.
Eerder dit jaar schonk voormalig uitgever Bert Bakker zijn
unieke collectie, bestaande uit 92 kunstwerken, aan het Zeeuws Museum. Een
genereus gebaar, temeer omdat hij er geen enkele voorwaarde aan verbond. Zijn
verzameling geeft een mooi overzicht van de generaties kunstenaars die vanaf
eind negentiende eeuw tot 1961, in Veere woonden en werkten. Deze collectie
is een mooie aanvulling op de meer avant-gardistische doeken en tekeningen van
de zogenaamde Domburgse school die in de bestaande collectie van het Zeeuws Museum aanwezig zijn.
Jan Heyse, Zicht op het Veerse Gat vanaf de Grote Kerk |
De schilderijen, tekeningen en etsen die Bert Bakker
verzamelde zijn te zien op de speciale website Schilders van Veere, een
kunstschat op zich.
Sáriká Góth, Achtertuintje van huis De Goutsbloeme |
Ook Michiel Paalvast vestigde zich in Veere vanwege de
unieke schoonheid. Hij ontleent zijn onderwerpen aan zijn directe omgeving. Zijn
schilderijen, vooral de landschappen en stillevens, bieden niet alleen een
kijkje in zijn wereld en leefomgeving, ze overstijgen deze ook. De eerste die
zijn atelier bezocht en werk op papier van hem kocht, was Bert Bakker. Eerder
dit jaar exposeerde Michiel in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg.
Te zien was hoe hij het licht van Veere
schetst en schildert op geheel eigen wijze. Het kan de 'lichtval' zijn op bomen aan
de weg naar Gapinge of een Veers huis zoals Suster
Anna, een achtertuin, een interieur of de haven van Veere. Maar bovenal de tover
van het lover in het Veerse Bos, een terugkerend onderwerp vanwege zijn
fascinatie voor licht-donkercontrasten. Bomen waaronder, op een zondagmiddag, auto’s
geparkeerd staan. Het kan, zoals nu in het Zeeuws Museum, een abstract spel
zijn van ritme in vlak en vorm, een spel met lichte vlekken op een
donkergroene muur. De bezoeker mag nu door de bomen van dit bos, via 36
venstertjes, naar Veere kijken. Ook kan de museumbezoeker middels een touchscreen kennis maken met (nog) niet tentoongestelde werken uit de collectie Bert Bakker.
De poster voor de tentoonstelling is mooi vormgegeven: een uitsnede ontleend aan de litho Zeeuws meisje voor het stadhuis van Veere van de veelzijdig kunstenaar Franz Melchers. Hij was schilder, glazenier en oprichter van de eerste Veerse glaskunstfabriek, de Manifacture de Vitraux d'Art, waar ramen in art nouveau-stijl werden vervaardigd. Hij woonde in De Goutsbloeme. Het Zeeuws Museum bezit nog 34 glasramen uit deze fabriek.
De poster voor de tentoonstelling is mooi vormgegeven: een uitsnede ontleend aan de litho Zeeuws meisje voor het stadhuis van Veere van de veelzijdig kunstenaar Franz Melchers. Hij was schilder, glazenier en oprichter van de eerste Veerse glaskunstfabriek, de Manifacture de Vitraux d'Art, waar ramen in art nouveau-stijl werden vervaardigd. Hij woonde in De Goutsbloeme. Het Zeeuws Museum bezit nog 34 glasramen uit deze fabriek.
Wie meer wil lezen over de sfeer in Walcheren en in Veere aan
het begin van de twintigste eeuw zou Nescio opnieuw kunnen lezen. In De Uitvreter sjouwen Japi en schilder Bavink in Veere rond: ‘Urenlang zaten ze samen op ’t dak van ’t
Hospitaal en keken over Walcheren, over de Kreek en ‘t Veergat en den ingang
van de Oosterschelde en de duinen van Schouwen…’ Ook Brieven uit Veere van
Nescio is een absolute aanrader. In 1908 schrijft hij aan zijn vrouw: ‘Zoiets als dit heb ik nog nooit beleefd.
Die stokoude Indiers moeten Veere bedoeld hebben toen ze den lui ‘t ‘Nirwana’
voorhielden, ’t niet zijnde zijn. Alles is goed en er kan niets dan goeds
komen. Eigenlijk wordt hier helemaal niet gedacht. Soms springen mij vanzelf de
tranen in de oogen, zoo maar zonder dat ik ergens aan denk, enkel van
welbehagelijkheid’.
Een samenhangend en
uitgebreid beeld van Veere als stad van kunst en cultuur is te vinden in: Heel de wereld trekt naar Veere – Kunst en cultuur in een Zeeuws stadje (1870-1970). Een schat aan informatie over de
meer dan 400 kunstenaars die in deze periode voor kortere of langere tijd in
Veere hebben gewoond danwel gewerkt. Er is een apart hoofdstuk gewijd aan de
kunstenaarshuizen en schildersateliers, met tips voor een nostalgische wandeling
door Veere.
Geboren en getogen in Veere ligt ook mij dit stadje na aan 't hart. Ik bezit een unieke verzameling aan herinneringen maar helaas geen
enkel schilderij. Wel sinds enkele weken een litho van Franz Melchers: Zeeuws meisje voor het stadhuis van Veere.
Zomaar gekregen van mijn lief, ingelijst met een gouden randje. Uit hart voor
Zeeuws Knoopje, zijn meisje uit Veere.
Franz Melchers, Zeeuws meisje voor het stadhuis van Veere, 1897 |
W.F.A.I. Vaarzon Morel, Tuinen van de huizen aan de Kaai van Veere, eind 19e eeuw |
Willem Vaarzon Morel sr., Boerenerf bij Veere, 1917 |
Jan Eversen, Veere in de sneeuw |
Dirk Koets, Paarden, 1929 |
Nawoord: Er gebeurt soms, onbedoeld, iets grappigs en opmerkelijks in de tentoonstellingsruimte van het Zeeuws Museum. Sommige bezoekers wanen zich niet in het Veerse Bos maar juist in de buitenspheer, in de weilanden rondom het stadje Veere. Om de bonte en zwart-witte vlakken heen hebben zij eveneens een wonderschoon zicht op het silhouet van Veere...
Mooi affiche en mooi artikel! Ga zeer binnenkort eens kijken, ben als Zebra ook bevangen door 'Veeritis'.
BeantwoordenVerwijderenMia, dank je wel! Heb inmiddels ontdekt waarom je een Zebra bent, daar kom je nooit meer van af ook al heb je Veeritis.
BeantwoordenVerwijderen