maandag 19 oktober 2009

Kinderboekenweek 2009

Het was dit jaar een heerlijke kinderboekenweek met een leuk thema: Aan tafel! - eten en snoepen in kinderboeken.
De Onderwijsbibliotheekdienst ontving 70 aanvragen voor projektcollecties over dit thema en aangezien dit o.a. mijn taak is mocht ik die collecties allemaal maken. Met veel plezier trouwens.
Complimenten bij deze voor mijn collega's van de jeugdafdeling, in het Wonderland van snoephuisjes werden sprookjes waar en rijstwafels zoet en eetbaar. Kwamen de Maartse Haas, Alice en de Gekke Hoedenmaker maar vaker op theevisite.
De koek is nog niet op: liefhebbers van kinderboeken kunnen nog t/m 1 november genieten van de illustraties van Fleur van der Weel. Deze Zeeuwse, oftewel in Middelburg geboren (1970), illustrator en grafisch ontwerpster kreeg in 2004 de Woutertje Pieterse Prijs voor haar illustraties in Superguppie. Haar zwart-wit illustraties zijn bijzonder en wanneer ze kleur gebruikt wordt het m.i. nog mooier. Ze heeft inmiddels al aardig wat jeugdboeken geillustreerd, je kunt het gaan bekijken in galerie 't Haentje te Paart (Spanjaardstraat 19) in Middelburg en bij de Drvkkery. Het is mooi om de tekeningen in het echt te zien! Leuk postertje gratis bij 't Haentje! (openingstijden: do, vr, za 14.00 - 16.30)
Zaterdag 17 oktober bezocht ik de Markt Zeeuwse Kinderboekenschrijvers in de Drvkkery. Elk jaar een gezellig en informatief gebeuren. De schrijvers zelf vinden het geweldig om elkaar weer eens te zien en het contact met het publiek is waar ze het voor doen. Dit jaar waren aanwezig: Rob Ruggenberg, Marco Kunst, Anneriek van Heugten, John Brosens, Martinus de Kam, Johanna Kruit en Dorothe Tempelman-Venselaar. Als Zeeuwse ben ik sowieso trots op deze verzameling schrijvers maar het woord Markt was niet helemaal juist. Een ongemakkelijk hoekje ergens achter in de winkel stemde mij (en de schrijvers) toch wel erg treurig. Zou dit niet anders kunnen? Ik denk dan aan het plein in de Zeeuwse Bibliotheek. Een grote boekenmarkt met Zeeuwse jeugdboekenschrijvers maar ook een combi met de Zeeuwse Boekenprijs zou toch wel aardig zijn. Ergens moet er een win-win situatie te vinden zijn, een Wonderland aan schrijvers, illustratoren, een belanstellend publiek. En ja, dan zal ik wel voor de thee zorgen. Met een koekje erbij.

3 opmerkingen:

  1. Volgend jaar bestaat de ZB jaar, misschien kunnen we dan zoiets organiseren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Anke,

    Leuk stukje!! Veel succes hoor met alle 23-dingen. Je bent al goed op weg!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen