zondag 4 april 2010

Tulpen, voor jullie


Tulpen, voor jullie

voor jou
voor jullie
voor ieder
voor zullie

voor Johnny van de beren
die ons de schelpenpaadjes laat lopen door de schathemel van de aarde
onderweg onze dorst lest, waterdruppels vangt
voor Edwin van de bergen
die zijn horizon verlegt, zijn landschap verkent
op zoek naar het goud in de mijnen

voor het paaslam en het paaskonijn
pssst… haast je, rep je
scheer je weg
huppel het beeld uit
dartel de wei in
verschuil je in het veld van hoop en liefde
want
wij hebben hongerrr…
lamslende, schuimkuikens,
kwarteleitjes, chocokikkers
en heel veel beschilderde eieren, we lusten ze rauw

een bosje tulpen
voor Jan die wil weten wie de tenen van de reus knipt
voor Owen en Daimen die de lepeltjes van oma verstoppen in de bossen van de Manteling
voor wie wil zoeken
naar de schatten en de parels van de zwijnen
pas op voor de wolf hoor, hij heeft scherpe tanden
zorg dat je geen schrammen oploopt
elk jaar
rond deze tijd
zoveel spijkers, ruw hout en dorens

een bosje tulpen
voor Henk en zijn man van alle dingen
voor tante Nelle die het zoet van de koek en de appeltjes wil delen
voor mijn moeder die mijn naam niet meer weet
voor het meisje in het graan, de zanger in het riet

sta op, kom maar tevoorschijn
vul de mandjes met vlinders, veertjes en viooltjes
ga de lammetjes aaien
zo zacht
leven en lente
breek het brood
tik een eitje
strooi een heel klein beetje zout op de dooier

een bosje tulpen
voor zullie
voor wie ik liefheb
voor jou
voor jullie


foto's: Anke Nijsse, 2010

6 opmerkingen:

  1. dank voor het mooie boeket en de vriendelijke woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Henk, @Edwin Dank! Ik heb mijn neefje Owen helaas een beetje bang gemaakt voor wolven in de bossen van de Manteling. Die komen daar niet voor! Wilde zwijnen ook al niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder, Heel mooi!
    Mijn mandje is weer even gevuld,
    dank,
    M

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @BirdBlok Thanks! Vogels blijven mij inspireren, hoop ik!

    BeantwoordenVerwijderen