donderdag 5 november 2009

Ding 9

Tot nu toe met veel plezier deze cursus gevolgd en veel geleerd. Met het openen van allerlei accounts is ook mijn belangstelling voor het vak weer geactiveerd. It triggers me. Vraag me steeds af welke web 2.0 toepassingen in de ZB gebruikt worden. Zou wel af en toe een nieuwsbrief willen lezen over onze digitale vooruitgang. Hierover gewoon vragen gaan stellen aan collega's is een optie. ZB DIGITAAL volgen is een must, de ZB mag glimmen van trots dat Edwin de BibliotheekInnovatiePrijs heeft gekregen, vernieuwende initiatieven zijn overal welkom.
Kunnen gebruikers informatie toevoegen? Jawel!
Bij de beeldbank van het Zeeuws Documentatiecentrum kunnen gebruikers informatie toevoegen aan foto's en dat werkt prima en het gebeurt tot heel laat in de avond.
Ik ga Flicr verder verkennen, weet ook dat de ZB veel foto's van activiteiten op Flickr zet. RSS is overal bruikbaar als je tenminste tijd hebt om al de feeds te lezen.
Door de cursus kijk ik meer naar de opbouw van andere weblogs en zou die van mezelf met 1 druk op de knop wel willen veranderen maar dat durf ik dan weer niet.
Google en Wikipedia veranderen het zoekgedrag, collecties informatieve boeken worden snel kleiner en overbodig. Mijn pubers komen alleen nog naar de bieb voor de leesboeken. Zouden de muren van ons gebouw kunnen fluisteren dan hoor je zachtjes: het is zo stil in mij en de wereld draait maar door...
Ja, wat meer dynamiek in de ZB zou wel aardig zijn. Ugame Ulearn en dan... En welke 50 dingen gaan wij hier in Zeeland doen?
Helene Blowers, de bedenker van 23 dingen, zegt o.a: dive deep, zorg dat je aansluit bij de behoeften van je stad of provincie. Oftewel: libraries need to get deeply local. Het aantal gebruikers vasthouden is toch wel belangrijk maar hoe?
DOK Delft slaagt daar wel in: (volwassenen + 5,64 %, jeugd + 2,04%), het personeel is in Delft ook wat jonger dan gemiddeld. Tja, dat zet je dan weer aan het denken. Als je soms het gevoel hebt dat je al over de datum bent, hoe investeert je werkgever dan in jouw houdbaarheid, kennis, motivatie, flexibiliteit. Het ziet er naar uit dat we langer mogen doorwerken dus onze werkgever staat voor de uitdagende taak dat werk zinvol en plezierig te houden. Oudere werknemers moeten dus ook qua ICT een beetje de jongeren kunnen bijbenen, of ten minste begrijpen zoals mijn dochter zegt.
De FNV (Arbeidsvoorwaardenbeleid 2010) stelt voor om afspraken over scholing en scholingsverlof standaard onderdeel te laten uitmaken van een bedrijfopleidingsplan. Ik beken, ik had meer kunnen doen.
Nog steeds in de warming-up fase voor Hyves enz.
Er staat vandaag weer aardig wat wind en er zit veel turbulentie in mijn denktank. Ik vlieg hoog en ik duik diep. Een zachte landing zou prettig zijn.
We worstelen en komen wel weer boven.



3 opmerkingen:

  1. Mooie beschouwing, op naar de volgende 'Dingen'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit met verbazing naar jouw kunsten te kijken. Hoe heb je die luiken van het Zeeuws Muzeum zo gekregen? En ook dit ding heb je zo doordacht beschreven. Ik moet nog veel leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie tussentijdse evaluatie Anke!! Je bent goed bezig!!

    groetjes
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen