zondag 1 november 2009

Zeeuwse Boekenprijs

'Dit is de tweede oester die ik ooit in mijn leven heb gegeten' vertelde een collega mij vrijdagavond na de uitreiking van de Zeeuwse Boekenprijs. Jazeker, wanneer Karla Peijs ergens binnenkomt komen er altijd weer oesters op tafel. Andere hapjes ook en een heerlijke champagne. Het was dan ook een feestelijke bijeenkomst, dit jaar gewoon op het plein van de Zeeuwse Bibliotheek met als achtergrond gewoon de verbouwing die als het ware één van de genomineerde titels verbeeldde: 'Hier mag niets af zijn'
Spannend voor de genomineerden. Mijn oud-leraar Kees Bos was genomineerd voor de Jan Bruijnsprijs (voor De Landschapsatlas van Walcheren) maar die prijs ging aan hem voorbij en dat vond ik wel sneu voor hem. De Zeeuwse Boekenprijs 2009 werd toegekend aan Rik Launspach voor zijn debuutroman 1953, volgens het juryrapport een boek dat het hart van Zeeland raakt, een sterke roman die inzicht geeft in de Ramp en de (inter)menselijke reacties daarop. De schrijver toonde zich natuurlijk verrast, het is een goede acteur!
Ik heb geen oordeel over de andere nominaties, wel zie ik in mijn omgeving dat het onderwerp 'de storm' nog lang niet geluwd is en dat het boek en de film daar een grote rol in spelen.
De sfeer op het plein vond ik wel bijzonder. Natuurlijk is het o.a.een bijeenkomst van schrijvers die iets met Zeeland hebben, daar wellicht een deel van hun leven aan besteden. Op het plein was te zien dat deze auteurs ook iets met elkaar hebben, er werd volop genoten en genetwerkt. En onze Ton laveerde daar dan weer tussendoor als een rots in de branding.
Ja, Zeeuws Knoopje bloeit op bij dit soort evenementen ook al stormt het op dit moment weer behoorlijk.

2 opmerkingen:

  1. Jammer dat ik het festijn gemist heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant verslag van de Zeeuwse Boekenprijs, ik was er ook niet bij maar krijg zo een goed beeld van de avond.

    BeantwoordenVerwijderen