donderdag 12 november 2009

Winterslaap, Godenslaap

Een collega van mij heeft al jaren de gewoonte om aan het eind van het jaar een lange periode verlof op te nemen, wij vernemen dan in de wandelgangen dat hij weer 'met winterslaap' is.
Vorig jaar november heb ik hem een geweldige godenslaap toegewenst, ik had Erwin Mortiers 'Godenslaap' gelezen en zo'n rijk en weergaloos boek zou je alle lezers willen aanraden.
Het is mooi dat deze schrijver de AKO Literatuurprijs heeft gewonnen. De eerste grote roman over de Eerste Wereldoorlog in de Nederlandstalige literatuur met een vrouwelijke hoofdpersoon. Een beschrijving van de schoonheid van de ontreddering, het oeverloze verdriet van Belgie door de ogen van een pubermeisje dat de oorlog meemaakt aan de geallieerde zijde van het front. Loopgraven en liefde, soldaten en strijd, mortiervuur en kruitdamp, de hoop en de wanhoop, alles komt aan de orde in een prachtige poetische taal. We zijn muizen die in het looprad van het noodlot trappelen en we kunnen het tempo aan of niet... Een homerisch epos waarin de Eerste Wereldoorlog mythische, uiversele proporties krijg. Het is geen gemakkelijk boek, mijn advies aan collega's die dit boek in de winter willen gaan ontdekken is: om wakker te blijven tijdens het lezen niet te veel godendrankjes nuttigen. Hoewel... een troostrijk glas kan nodig zijn.
Het was dit jaar wel een heel vreemde prijsuitreiking. Veel morrende geluiden. Er was gekozen voor een "walking dinner" met, wat later bleek, veel te weinig hapjes. Onder leiding van caesar Tommy Wieringa is men, tijdens een muzikaal intermezzo, tapas en kippenpootjes gaan eten in een belendend café. Mortier constateerde: 'Het lijkt hier wel een lowbudgetverfilming van het eerste hoofdstuk van Vestdijks 'De kellner en de levenden'
Benieuwd hoe de ZB volgende week haar gasten ontvangt... Het bureau staat al klaar, sommige laatjes zitten nog op slot en misschien zitten daar nog geheimen in. We zullen zien!

5 opmerkingen:

  1. Mooie recensie, ik was eigenlijk niet van plan dit boek te lezen, maar je hebt me over de streep getrokken. Komt op mijn lijstje, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS: de woordverificatie bij mijn vorige reactie: weenlog ook een mooie naam voor een weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou het bij Zeeuws Knoopje en ik probeer o.a.de lichtheid van het bestaan te beschrijven toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsjonge, jij kan, als de bieb heel erg moet gaan bezuinigen nog wel met schrijven je brood gaan verdienen1

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Anke,

    Vanavond zie ik pas voor het eerst de weblogs van iedereen die nu de cursus 23dingen volgt in de ZB en ik vind het leuk om te lezen allemaal. Je schrijft mooie verhalen!

    Groetjes

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen